Boeken, Entertainment

Judas: een familiekroniek – Book Review

Judas: een familiekroniek. Ongetwijfeld heeft iedereen dit boek al gelezen, of er tenminste van gehoord. Het boek vertelt het verhaal van Astrid en Sonja Holleeder. Het is geschreven vanuit hun perspectief en biedt een interessante kijk in hun leven. Maar kan het boek de hype waarmaken?

De Heineken Ontvoering

Willem Holleeder is misschien wel de bekendste crimineel van Nederland. Toch was ik niet super bekend met De Heineken Ontvoering. Dit is voornamelijk een generatie-dingetje. Ik was te jong om het bewust mee te maken en daarna leefde het niet meer zo als toen. Ondanks dat ik de achtergrond van de ontvoering niet in alle details kende, wilde ik het boek toch heel graag lezen. Als iedereen zo lyrisch is, dan moet het wel goed zijn, toch?

Judas is een biografisch boek door Willem Holleeder’s zus Astrid is geschreven. Het laat haar kant van het verhaal zien, samen met die van haar zus Sonja. Het boek begint bij hun jeugd en loopt door tot nu. Raar genoeg zijn de hoofdstukken niet chronologisch ingedeeld. Hierdoor is het voor iemand zonder achtergrondkennis af en toe lastig bij te houden wie ondertussen overleden is en wie niet. Niet alleen de jaren rond de ontvoering zijn heftig, maar ook Astrid’s jeugd en de tijd erna zijn zwaar. Vooral de hoofdstukken met haar vader vond ik moeilijk om te lezen. Wat een verschrikkelijke man. En helaas houdt de ellende daar niet bij op.

Tweestrijd

Het leven van Astrid Holleeder kan omschreven worden als ellendig. Waar ze eerst door haar vader geterroriseerd werd wordt ze na zijn dood door haar broer geterroriseerd. Toch vind ik het wel knap dat ze ook de mooie momenten tussen haar en haar broer kan benoemen. Ondanks wat hij allemaal gedaan heeft blijft hij natuurlijk haar familie. En die laat je niet zo maar in de steek. Het is dan ook erg interessant om de strijd te lezen tussen wel of niet getuigen tegen Willem. Het boek is af en toe bijna ongeloofwaardig. Het is lastig voor te stellen dat dit echt iemands leven is. Daar is het boek dan ook heel sterk. Je leeft mee met Astrid en je begrijpt haar tweestrijd goed.

Een kritiekpunt van het boek is dat het redelijk vaak in herhaling valt. Na een tijdje “weet je het wel”. Wim’s bedreigingen, de uitbarstingen van haar vader, de zoveelste keer dat Wim bij haar op de stoep staat. Aan de andere kant is het natuurlijk wel erg makkelijk om te zeggen dat het eentonig wordt als dit haar haar leven en situatie is. Het laat ook weer zien hoe Wim keer op keer haar leven weet zuur te maken.

Is Judas de hype waard? Eigenlijk wel. Het is misschien geen literair hoogstandje, maar het wel een uniek verhaal die nog nooit eerder verteld is. Als je het boek gelezen hebt weet je ook hoe knap het was voor Astrid om dit te vertellen. Wat een sterke vrouw.

Judas (2016) ☆☆☆☆