Boeken, Entertainment

My Best Friend’s Exorcism – Book Review

Ondanks dat ik langzaam maar zeker de doelgroep niet meer echt ben, heb ik nog steeds een zwak voor young adult boeken. My Best Friend’s Exorcism van Grady Hendrix trok mijn aandacht. Het is een young adult boek met horror elementen. Dit soort boeken lees ik amper, dus ik besloot het een kans te geven!

Waar gaat het over?

My Best Friend’s Exorcism gaat over Abby en Gretchen, twee beste vriendinnen die elkaar vinden als niemand bij Abby’s verjaardagsfeest komt opdagen. Door de jaren heen groeien ze steeds hechter, totdat op een avond er iets heel raars met Gretchen gebeurt. Na een wilde avond waar ze samen met twee andere vriendinnen voor het eerst LSD proberen, raakt Gretchen zoek. Als ze haar weer vinden lijkt ze wel een ander persoon. Na een tijdje realiseert Abby zich dat daar maar een verklaring voor kan zijn: Gretchen is bezeten door een boze geest.

Het boek speelt af tijdens de jaren 80. Hier krijg je echter weinig van mee op een paar referenties na. De personages praten bijvoorbeeld ook precies zoals de jeugd nu praat. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat spreektaal 30 jaar geleden precies hetzelfde was als nu. Dit is best jammer, want de jaren 80 is verder wel een hele interessante tijdsperiode. Wat wel heel erg leuk is, is dat je door het hele boek heen allemaal afbeelding van posters, folders en affiches vindt van dingen uit die periode. Deze afbeeldingen relateren ook altijd aan het verhaal. Dit vind ik heel uniek. Het is alleen een beetje jammer dat als je een digitale lezer bent zoals ik, de afbeeldingen moeilijk te lezen zijn.

Wat vond ik?

Zoals ik zei is het boek een combinatie van young adult en horror. Laat dat laatste je absoluut niet afschrikken. Ik vond het boek helemaal niet eng. Het was zelfs niet heel erg spannend, mede omdat het verhaal redelijk voorspelbaar was. Er gebeurt dan ook niet superveel. Abby doet haar best om de oude Gretchen weer terug te krijgen en haar te verlossen van de geest, maar verder is er niet veel gaande. Ik vond het boek daardoor ook redelijk lang als je bedenkt hoe weinig er gebeurde.

My Best Friend’s Exorcism liet me qua schrijfstijl heel erg denken aan de Pretty Little Liars boeken. Ook die hadden een hele toegankelijke schrijfstijl en dat vond ik van deze ook. Het leest makkelijk weg en je hebt het boek ondanks de lengte dan ook zo uit. Vond ik het heel erg leuk? Mwah. Ik heb wel eens betere boeken gelezen. Voor een simpel boek waar je niet te veel bij na wil denken is het echter prima. Hou je van het genre young adult en wil je iets lezen dat wat spannender is, maar niet meteen belachelijk eng, dan kan dit wel eens een boek voor jou zijn! Als eindcijfer krijgt hij van mij een 6.5.

Omdat My Best Friend’s Exorcism nog vrij nieuws is, is er nog geen Nederlandse vertaling. De Engelse versie is te koop voor ongeveer 17 euro en komt binnenkort uit op paperback.